Met de nieuwe datingapp Pairs Engage kunnen Japanse singles die dolgraag in het huwelijksbootje willen stappen binnenkort binnen 1 jaar een bruid of bruidegom vinden. De nieuwe app is een project van The Match Group, het bedrijf achter de populaire datingapp Tinder. Match hoopt met de nieuwe app serieuze concurrentie te bieden aan huwelijksbureaus die in Japan nog steeds voor een groot deel de dienst uitmaken.
Daten om zo snel mogelijk te trouwen
Tinder is wereldwijd al een paar jaar de populairste datingapp maar slaat in Japan nog niet zo aan. Dat heeft als belangrijkste reden dat Japanse singles vaak alleen daten omdat ze op korte termijn willen trouwen. Een vrijblijvende app zoals Tinder (die oorspronkelijk ook nog eens het levenslicht zag als een casual hook-up app) past daar niet zo goed bij. Tinder en vergelijkbare datingsites en datingapps worden door veel Japanners zelfs vooral beschouwd als plek om casual seks te vinden, niet als de ideale manier om een serieuze levenspartner te ontmoeten. Niet zo gek dus dat Match.com een andere manier heeft gezocht om bij Japanse singles in de picture te komen. Het resultaat daarvan is de Pairs Engage app.
Per maand 30 huwelijkskandidaten
De app Pairs Engage is heel specifiek ontworpen om de zoektocht naar een huwelijkspartner via het internet af te kunnen handelen. Dit ‘jagen’ op een partner wordt in het Japans omiai genoemd en vindt momenteel vaak nog plaats via datingbureaus. Die bureaus verdienen elk jaar gemiddeld 450 miljoen euro door singles aan elkaar te koppelen op basis van hun karakter, opleidingsniveau, levensvisie, uiterlijk en nog meer factoren. Daarbij worden vaak zelfs CV’s uitgewisseld. Pairs Engage wil deze matchmaking via de nieuwe app aan gaan bieden, waarbij er minimaal 30 potentiële levenspartners per maand voorgesteld zullen worden. De app richt zich daarbij op Japanse singles die binnen een jaar na de installatie van de app getrouwd willen zijn.
Duurder dan Tinder
Een maandabonnement voor Pairs Engage moet omgerekend ongeveer 80 euro gaan kosten. Dat is flink duurder dan een betaald abonnement van Tinder, maar nog altijd maar een derde van wat het gemiddelde huwelijksbureau in Japan in rekening brengt. Leden krijgen voor dat geld zoals al vermeld 30 matches per maand, maar kunnen ook 24 uur per dan en 7 dagen per week datingadviezen ontvangen en hulp vragen bij het beoordelen van hun matches.
Steeds minder huwelijken
Japan kampt met een gestage terugloop van het aantal huwelijken dat jaarlijks wordt voltrokken, waardoor ook het geboortecijfer afneemt. Dat komt vooral doordat Japanse vrouwen steeds vaker werken en de plichten die bij een huwelijk horen niet meer zo zien zitten. Daarnaast voelen steeds minder Japanse mannen zich financieel stabiel genoeg om een vrouw ten huwelijk te vragen. Match.com hoopt met Pairs Engage ook daar positief aan bij te dragen door kosten te besparen en het gemak te vergroten. Inmiddels is de app uitgerold in de Japanse hoofdstad Tokio en nog drie andere grote steden. Bij een succesvolle start zullen in de toekomst ook singles in andere landen in Azië en het Midden-Oosten van de app gebruik kunnen gaan maken.